Hey igen!
 
Ja, nu har det spelats 12st omgångar (ja nästan alla lag) av årets div.4, mitt Latorps IF parkerar på 4:e plats och är precis där vi vill vara inför hösten. Om LIF har ni ju fått ett inlägg tidigare, tänkte här ge er några rader om övriga lag i serien och lite om lirare o annat man snappat upp under de 12st omgångarna hittills.
 
 
Lag för lag och varför inte börja med serieledarna Yxhults IK , suveräna i topp och ett stabilt lag, verkar ha en tydlig spelidé (rakare fotboll) och en engagerad tränare. För att inte nämna ett koppel med lirare som i sina bästa stunder inte hör hemma i div.4, Drogba-kopian och skytteligaledaren Emanuel Koudjowou är en aning oslipad men 12mål på 12matcher talar för sig självt.
När man pratar om YIK och anfallsspel måste man nämna "Perra" han har inte varit lika framträdande iår målmässigt, men säsongen är lång och han vet hur man hittar nätet. En annan som sticker ut är allround-backen Ali Reda, en lirare jag för första gången stötte på (när jag var verksam i Arboga Södra IF) när han bar röd-blått och lirade för Karlslunds IF HFK i div.3 för några säsonger sedan. Är för mig fortfarande en gåta varför killen fortfarande harvar i div.4. Får de vara skadefria och undviker djupare formsvackor kommer de stå som vinnare av div.4 2016.
 
IFK Örebro då? Ja, de är ett lag som även de har en tydlig spelidé, Mikael Kindgren har satt sin prägel på "kamraterna" från Brickebacken. Jag gillar lag som spelar med 2 anfallare, IFK känns som att de inte spelat sin bästa fotboll ännu. Har sett de spela flertalet gånger iår och de bör vara med top 3 när serien räknas ihop, gissningsvis någonstans där de vill vara.
Lirare som fastnat hos mig från IFK är ytterspringarna Marcus Bargholtz och Anton Gustafsson. Den sistnämnde är en av seriens snabbaste spelare, om inte den snabbaste (sorry Nicke B). IFK har alltid haft duktiga lirare som är studenter, det visar sig om det är till en fördel eller nackdel iår när serien summeras. 
 
Scandinavian FC Örebro är nog det laget som imponerat mest på mig, såklart de krossade oss med 3-0 på Pettersbergs IP. Visst, vi gjorde de bra - bra som fan! Men trots det hade de ett spel, ett driv, ett engagemang som lag/team jag faktiskt imponerades av. Sedan har jag även hört att den matchen är den bästa matchen de gjorde under vårsäsongen. Spelar de sådär är de kandidater att ta hem serien. Dock kommer det största hindret i och med samarbetet med PSC nu, att (om alla uppgifter stämmer) de nu under sommmaruppehållet kommer byta ut ett 15-tal spelare i truppen.
En svår nöt att knäcka för tränarna Rob Walker och Jacob Nilsson, inte lätt att få en ny grupp att dra åt samma håll. Olika bakgrunder, värderingar och viljor, ingen dans på rosor direkt. Sedan att spelarna har kvaliteér som nog inte hör hemma på denna nivå är ju ett stort plus. De lirare som stack ut och imponerade på mig var anfallaren Wilfred Tagbo (delad skytteligaledning 12mål/12matcher), en komplett(för div.4) vänsterfotad anfallare som säkerligen skulle hålla högre upp. Hur högt? bra fråga, slipar han bort de onödiga filmningarna så blir han en man i min smak. Jag är ju svag för vänsterfotade lirare!
På tal om vänsterfötter, Ian Garret var en annan skön lirare i SFC. Han gjorde ett av de snyggaste målen vi i LIF släppt in under vårsäsongen (kanonskott i krysset från 25-30m). Utöver ovan nämnda två fanns/finns det en uppsjö lirare där, dock gillade jag även mittbacken Juan Camacho som var riktigt vass, en stenhård härförare som styrde backlinjen med järnhand. Återstår o se om dessa lirare är kvar i höst, är dom det jag då blir SFC att räkna med eller de kanske ersätts av ännu bättre spelare. We shall see!
 
Öfvre Adolfsberg måste vara seriens överraskningslag hittills, i alla fall om man tänker på föregående säsong och lagets placering då. Men som alla vet, har Öfvre iår värvat in spelare som Daniel Nordén-Karlsson, David Hilding och bolltrollaren Ergin Bajrami som kommit in och gett laget en annan dimension. Minns vår oavgjorda match på KIF-arena och är inte ett dugg förvånad att de är ett stabilt mittenlag. Öfvre har nog seriens bästa target-spelare i Viktor Nilsson, de verkar ha fått in en bra mix runt honom med rörliga och löpvilliga spelare. Får de vara skadefria bör de behålla sin position utan några problem och dessutom skapa en hel del problem för "topplagen".

Vretstorps IF är ett av lagen vi redan spelat färdigt emot iår innan höstsäsongen börjar. VIF är ett lag som spelar efter sina förutsättningar och de gör det förbannat bra, kanske bäst i serien. Att de har en stark, rutinerad centrallinje vet alla om. Att de dessutom blir bättre ju mer åren går, är heller ingen nyhet. Detta är ett lag som är bäst när det gäller, iaf i min bok. Varför? vi såg de spela på försäsongen och för att vara ärlig, blev jag inte imponerad alls. Men ack så fel jag hade, de slog oss i premiären och vi var ljusår efter.
Vad sägs om att vi vann 5st 50-50 dueller under hela matchen? De kanske vann 18-20st sådanna i matchen, utöver det har de lirare som Jerry Wiberg som precis som Per-Åke "Perra" Åström i Yxhult inte varit lika framträdande som föregående säsonger. Men den killen vet ju alla att han levererar och att han är en av seriens bästa poängspelare.
Rutinen VIF har, mixat med de unga lirare de värvat har slagit väl ut och de ska definitivt inte skämmas för något, tvärtom. Oklart för mig om de vill blanda sig i toppstriden på allvar i höst, kapaciteten, tyngden och rutinen har dom. Blir en spännande höst och det ska bli intressant och se hur de klarar skador och avstängningar. Evigt unge Dennis Fransson är annars liraren med stort L i detta lag, bjuder man på "rabonas" och diverse bycicletas-försök och andra läckerheter, ja då förtjänar man att nämnas här på "De Zurda"! En annan jag är svag för är lika unge Gustav Larsson, som nog måste ha samma DNA som Islands Ragnar Sigurdsson.
 
Adolfsbergs IK parkerar på 7:e platsen, en något blygsam placering för anrika AIK. Jag nämnde det tidigare i mitt förra inlägg, AIK är ett av lagen som försöker "spela" fotboll, en mer passningsorienterad fotboll som kanske inte är så rak och direkt som andra lag utövar. Kanske är det det som gör att man är där man är i tabellen? Jag hoppas inte det, men det har nog Magnus Carlsson och Björn Juhlin bättre koll på än mig. AIK är ett lag som är full av relativt unga spelare som dessutom är skolade.
Kanske är det rutinen som saknas? De har iaf värvat Alexander Weckström och han har levererat, inte bara mål från honom utan en poängspelare som dessutom sliter hårt för laget. En väldigt komplett spelare, som i sina bästa dagar inte hör hemma i div.4. Detsamma gäller såklart lagkaptenen David Åwall, en av seriens bästa innermittfältare som kombinerar hårt slit, ledarskap och fina fötter.
Elegante mittbacken Sebastian Heimeryd och passningsskicklige Max Lindborg är spelare värda entrépengen på Lugnets IP alla dagar i veckan! Jag får heller inte glömma att nämna "Närkes Allsvenskans" vassaste armbågar och tillika Diego Costa-kopian (ej spelstilen) Oskar Thell. Inte roligt o möta AIK's nr.7 om man är mittback.
 
IK Sturehov innehar 8:e platsen för närvarande. Något jag eller säkert ingen i "Hovet" vill eller trodde på inför säsongen. Måste finnas en grym revanschlusta i "Kecke" Blombergs grabbar just nu. Såg de spela i 2-3 matcher inför säsongen och jag kunde aldrig i min fantasi tro att de inte skulle vara högre i tabellen. Definitivt med inte med den spelartrupp de har och den kunniga och engagerade ledarstaben. Hade någon frågat mig vart jag trodde "Hovet" skulle ligga i halvtid av serien efter vår match (0-0) hade jag aldrig kunnat säga 8:e plats.
Nog om det, de kommer igen och kommer säkerligen att klättra. Det går fort med ett par 3 poängare i rad, vi i LIF om någon vet ju hur det är.
Hovet är känt för att alltid producera fram lirare, de finns i truppen. Men de har bara inte visat sin rätta sida ännu. Tungt tapp när Tomas Fernandez-Gonzalez flyttar hem till Gävle nu till hösten, har själv tränat Tomas i Fellingsbro GoIF och det är en läcker spelare och fantastisk människa på sidan av dessutom.
Tungt avbräck med skada på Alexander Skattberg som är en av stöttepelarna i laget (bör vara tillbaka i höst). Kanske slår sig Sammi Morjane, Carl Jägerhill eller Asos Amin in i min drömelva efter säsongen?
 
Laxå IF är ett lurigt lag, ena stunden förlorar de mot Real Örebro och sedan kryssar de mot Vretstorp i följande omgång. Såg deras match mot IK Sturehov och det dom visade den matchen gör att jag får ännu mer huvudbry och inte kan "placera" dom. Om man kikar på laguppställningarna och omsättningen på spelare, känns det som att Laxå inte fått den kontinuitet de vill, därmed har även resultaten uteblivit. Men det är bara min känsla, jag kan eller har säkert fel.
De har nog seriens (utöver Adam Friis och Linus Palmqvist i Latorps IF) bästa målvakt i Alex Berger, även om han släppte in 6 mål mot oss, så var han "ivägen" för säkert 3-4st givna mål för oss. Nog har matchen mot "Hovet" etsat sig fast i mitt huvud, jag hade ditills bara hört talas om Berger. Men när jag såg honom live, tänkte jag direkt "killen kan omöjligt vara född -97" och även "varför i hela helvetet spelar han i div.4" tätt följt av "varför värvar inget lag i div.2 i stan honom eller någon av "elit-klubbarna" i stan? Endast Berger själv vet svaret gissar jag.
En annan lirare jag gillar skarpt i Laxå IF är Hampus Lindh, en nr.10 som är kreativ som få och kan i framtiden lira betydligt högre än div.4 i Laxå om han själv vill. Han måste lira alla matcher (vet ej om han varit skadad) för att Laxå ska klättra. De har redan en målspottande nr.9 i Benjamin Widmark, om deras samarbete blommar ut kommer de klättra.
 
Lillån FK är nykomlingen som klarat sig bäst om man tittar på tabellen, vi lirade mot LFK på försäsongen och även om jag i tidigare inlägg skrivit att vi fick tämligen "enkla" matcher, var matchen mot just LFK ingen enkel sådan. Däremot spelade vi inte med vårt bästa manskap och vann, säger ju egentligen ingenting. Det var bara en träningsmatch. Nu råkade vi vinna även när det spelades om poäng, men jag håller LFK som ett lag som inte kommer ge några gratis-poäng till något lag i serien. Precis som Laxå har de spelare med kvalitét och om de får med alla spelare i ett par matcher i rad, kan 3 poängarna ramla in.
Att de har div.4's "Joey Barton" i Anton Öhrn som dessutom driver en grymt läsvärd blogg gör ju inte laget sämre. Lirarna i LFK som fastnade i mitt tycke var måltjuven Gabriel Pettersson som inte fått det att lossna ännu, evighets-löpande Rekar Khoshawi Essa Essa som även är lagets bästa målskytt med sina 7mål. Intressant nyförvärv mitt i säsongen av spelande mittbacken Linus Gustavsson från Strömtorps IK, krävs att han och ovan nämnda lirare levererar för att lyfta LFK från botten. 
 
Real Örebro FF är endast 3p efter LFK och även de en av nykomlingarna i årets div.4. Real som vann div.5 överlägset föregående säsong har inte fått det att stämma i "Närkes Allsvenska". Trots en del rutinerade lirare har de bara vunnit 2 matcher av 12 och det innebär näst-jumbo plats. Real är ett lag som faktiskt försöker rulla boll och inte bara är "sparka och spring". Det ska de ha en eloge för, men det kanske inte räcker för att ta de poäng som behövs för att hänga kvar. Frågan är, är de nöjda med att vara i 4:an? eller vill de värva spelare för att hänga kvar?
Oavsett val, har även de ett par namn som är värda att kika extra på, Claus Pedersen är såklart en av dom. Den store dansken är den som håller ner siffrorna i det vita laget, en annan skön lirare är vindsnabbe Alessandro Eni, se upp med honom alla vänsterbackar!!
 
Grythyttans IF jumbo i halvlek, ett lag som har en duktig och ambitiös tränare. GIF har bara lyckats spela in 4p hittills, är det tappet av Chris Vorenkamp som fortfarande spökar? Nja, känns inte så iaf. Dock verkar inte föreningen vara nöjda (med all rätt) med tabellplaceringen. Man har värvat in 4st brasilianska spelare för hösten, detta kan tänkas vara ett panik-drag. Jag ser det inte så, det är bra faktiskt. Det kanske väcker övriga spelare, dessa spelare bör höja kvalitén på träningar och kanske kanske har dessa 4 lirare kvaliteér för att få GIF att lämna jumbo-platsen?
Det återstår att se, en chansning såklart. Men den som inte chansar, vinner inte. De förlorade stort mot oss, men kryssade mot serieledarna Yxhult IK i omgången efter. Brasse-effekten kanske håller i sig till hösten. En lirare fastnade såklart hos mig, det var Felipe de Oliveira Santana. En Mascherano-kopia med otroligt fina passningsfötter, ångrar att vi i LIF tackade nej till honom när vi erbjöds värva honom. 
 

Här nedan kommer jag ge er ”min” startelva med de bästa spelarna som jag tycker att vi har mött. Detta är baserat på vad jag sett själv men också vad jag hört/läst på diverse media och fått via tränarkollegor i div.4. OBS! Inga Latorps-spelare är med, då jag tycker de är bäst och för att vara schysst mot övriga lag så fick de inte vara med.

Mitt all-star-lag i ”Närkes Allsvenska” – våren 2016:

 
Vad tycks? Skulle lätt kunna spela i div.2, finns såklart många många fler spelare som skulle kunnat vara med här. Men som sagt, detta är de som jag fastnat för. Kan vara att några inte är på sina "rätta" positioner, men om jag fick vara coach och bestämma så är jag säker de hade klarat sig bra på de "nya" positionerna om de satte laget före jaget.
 
Här nedan kommer även ett axplock med "vårens" olika kategorier (ta de med en nypa salt):
 
- Vårens mål av LIF: Andreas Högbergs frispark över muren vs Vretstorps IF på bortaplan - pure class!
- Vårens mål emot LIF: Ian Garret, Scandinavian FC (skott i krysset från 25-30m)
- Vårens Pierluigi Collina (bästa domare): Petter Seger-Undén
- Vårens Camp Nou (bästa arena): Lillån FK
- Vårens publik-lag (mest besökare/match): IK Sturehov
- Vårens Belgien (underprestation): IK Sturehov (sorry men ni ÄR bättre än såhär)
- Vårens Island (Överprestation): Öfvre Adolfsberg
- Vårens domarmiss: Rött kort direkt på Öfvre-spelaren som sparkade av benet på LIF's Sebastian Lööw - oförlåtligt och ännu större fråga hur linjedomaren på den sidan kunde missa det!!
-  Vårens Power-nick: Niklas Boström's 1-0 mål mot Laxå IF.
- Vårens div.4 debutant: Lukas Fahlström född -01 hoppade in mot Lillån FK och visade att han är en coming man för Latorps IF.
- Vårens flyttgubbe nr.1: Adam Friis
- Vårens old boy: Mattias Looström, 42 år ung hoppade han in vs Grythyttans IF och var precis den sheriff som behövdes de sista minuterna i matchen.
- Vårens komet: Kim Gustavsson Latorps IF, kom sent in i truppen från div.6 och tog en ordinarie tröja och visat ett uppoffrande spel.
- Vårens Wilson Kipketer: Eskil Alm Latorps IF, finns ingen spelare i "Närkes Allsvenska" som sprungit mer km än LIF's nr.12 under de första 12 omgångarna - Aldrig! Även om Eskil missat ett par matcher, då förstår ni vad jag pratar om.
- Vårens family-reunion: Niklas och Tobbe Boström together again = 17mål av LIF's 31mål totalt. Respekt!
 
 
 
Nä, nu får det räcka för denna gång. Återkommer inom kort (säger jag varje gång) med mer!
 
#DeZurda
 
#LatorpsIF, #NärkesAllsvenska, DeZurda, Div.4, Fotboll, Lokalfotboll, Örebro,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej