Long time no seen, efter nästan 8 veckors frånvaro var det dags att få ner några rader om fotboll.

Varför så lång frånvaro?

Jag åkte hem till Chile i 28 dagar på semester, från allt kan man säga och speciellt från fotbollen. Väl behövligt emellanåt. I Chile finns mina rötter, jag åkte hem till byn där jag levde tills jag var 8år och sedan flydde till Sverige. Hann som hastigast se huset jag bodde i och fotbollsplanen jag sparkade boll de första gångerna i Andacollo (se bild nedan).

 
Borta bra men hemma bäst sägs det, jag hann lagom vara hemma i ett par dagar och då var det dags för anrika AIF-cupen. Mitt lag Latorps IF tog sig ända till semifinal, riktigt bra gjort. Där förlorade man snöpligt med 1-0 vs BK Forward på en högst tveksam straff med endast 40s kvar av matchen. Det var dessutom enda målet LIF släppte in på hela turneringen – en straff! Ingen dålig merit att förlora mot ett div.1 lag som sedan gick och vann hela turneringen, dock ska vi inte glömma att LIF också var i final föregående år. Det var en fröjd att sitta på läktaren o se LIF lira (nej jag coachade inte), det bådar gott inför den riktiga säsongen!
 
 
Dagen efter var det dags för mig att träffa alla spelare på riktigt, upptaktsmöte. Som jag hade längtat, det är speciellt att följa ett lag och inte coacha de eller träna förrän efter c:a 2 månader. Mötet gick som planerat, hela 28spelare närvarade. Gamla som nya dök upp och vi har träningar 2ggr/v fram till 9 februari då vi ”kör igång på allvar”. Det känns skönt att äntligen vara igång!
 
 
Att vara hemma innebär givetvis jobb, Fotbollsprofilen på Engelbrektsskolan där jag är ansvarig för år.7 dvs. P/F02-kullen är igång som vanligt. Vi hade utvärdering och så gott som alla spelare/elever är nöjda med hur profilen är och framförallt på oss ledare. Känns riktigt skönt o få det bekräftat, sedan finns det såklart saker vi kan och ska förbättra. En förändring är att vi nu fått in ÄNNU mer rutin i ledarteamet denna vårtermin. William Viklund flyttade till Sthlm pga. jobb (Älvsjö AIK U17) och vi har istället för honom fått in ingen mindre än Arne Skotte. Ingen presentation behövs för Arne såklart. Känns tråkigt att tappa ”Wille” som är en duktig instruktör, du är saknad! Men å andra sidan väldigt spännande att få kampera ihop med en rutinerad herre som Skotte. Vi har ett bra gäng med Hans Källén, Paul Munster, Håkan Juhlin och Arne Skotte. Lägg därtill KIF-Örebro och landslagsspelarna Adelisa Grabus, Michelle De Jong och Hanne Gråhns som tränar våra tjejer och vårt ledarteam är en av de namn starkaste och kunnigaste en fotbollsprofil kan ha i Örebro.
 
 
Sakta men säkert smyger sig rutinerna in i kroppen efter en lång ledighet. Jag tänkte att om jag inte ser Man.Utd spela under min semester så kanske de skärper till sig och börjar vinna matcher OCH spela ”the United way”-fotboll. Men det var ju för mycket att önska, istället har jag sett (efter jag kom hem) laget prestera sämre och sämre. Vi läcker som ett såll och spelar en så urtråkig fotboll att till och med jag börjar göra annat under matcherna jag tittat på. United behöver få in spelare med spets och spelare på ”rätt” positioner. Jag är egentligen emot januarivärvningar, men fick påminna mig själv att både Evra och Vidic var sådana och det gick rätt bra för dom i United eller hur?

Nu är det även min tur att leka tränare, vad ska LVG göra då? För det första ska han inte spela Martial till vänster och slösa bort hans snabbhet och målfarlighet. Rooney har vaknat till liv som tur är, annars hade jag gärna sett att han bänkades så att han blev lite fräsch igen. Deepay ser ut att kunna komma ur svackan, jag hoppas mycket på honom. Tyvärr ser Lingard ut att ta hans plats, jag ser gärna att Lingard lirar, gärna till vänster med Mata till höger. Rooney eller Herrera bakom Martial. Att Januzaj kommit tillbaka gör ju att konkurrensen framåt är hårdare, något som är bra. Det är på innermittfältet som vi har problem och på mittbacksposten. LVG har envist spelat Blind som Smallings partner, det har ju gått sådär. Enligt mig borde McNair få chansen bredvid Smalling, vilket i sin tur gör att Blind flyttas upp på innermittfältet och Fellaini petas ut till bänken där han hör hemma. Fellaini är enligt mig inte Utd-material, men han är fan nyttig o slänga in i vissa matcher. Men någon central playmaker är han då inte, sorry Fella!

Hade ju inte gråtit om vi hade värvat Stones för att sätta lite press på övriga backar som är sjukt ojämna och skadade jämt (läs Rojo, Jones mm). Ross Barkley är en annan snubbe jag skulle vilja se i United-stället. När vi ändå håller på så varför inte Lukaku också. Blir troligen ingen av dom, det ryktas Cavani - varför inte? Tror hans spelstil hade passat oss och att EPL passar honom utmärkt. Vi får väl se om LVG ens är kvar när vinterfönstret stänger. Ligan är hursomhelst körd, jag tror att det avgörs mellan Arsenal och Shitty tyvärr.

 

Nåväl, det var allt för denna gång. På återseende!

 

#Dezurda

#LatorpsIF, #Lokalfotboll, #NärkesAllsvenska, Adelisa Grabus, Engelbrektsskolan, Fotbollsprofil, Hanne Gråhns, Hans Källén, Håkan Juhlin, Manchester United, Michelle De Jong, Paul Munster, Örebro,

Liknande inlägg

3 kommentarer

Anonym

25 Jan 2016 14:41

Kanske bra att värva Englands hetaste namn... M.Besic! Kungen av mitten.

Anonym

25 Jan 2016 14:42

MVH Bosnien.

Svar: Tja!Kanske det kanske? Jag känner många bosnier, vem är du mr.anonym? Du kanske kan hjälpa mig att värva Besic? :D
dezurda.blogg.se

Anonym

29 Jan 2016 17:37

Jag var deras lärare i fotboll och Pjanic och Besic var mina sämsta elever ... ;)

mvh isse !!

Svar: Haha bravo bravo majstore! då blir du vår förste scout i balkan :D
dezurda.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej