Halloj!
 
Det var alltså c:a 8v sedan mitt förra inlägg, har hänt en hel del sedan dess. Blir ju så när man har 2 jobb såsom jag har. Nog med ursäkter, vad har hänt sedan 9 juli?? Massor!
Tänkte börja med lokalfotbollen i Örebro ur min synvinkel, det finns en uppsjö saker att skriva om. Dock tänker jag nämna det som jag varit i kontakt med under sensommaren osv. Med andra ord en slags kommentar om de lag jag har kopplingar till på något sätt eller sett spela live. Varsågoda:
 
Div.6 Norra: 
Ervalla SK har ju bokstavligen joggat hem den här serien. Smarta värvningar av kompisgänget som med 2st spelande tränare verkar gå en spännande tid tillmötes i div.5. Lite av en darkhorse, blev chockad av deras start då jag på ett konstigt sätt inte "haft koll" på att de värvat som de gjort och dessutom satsat hårt på att ta klivet. Gillar folk som satsar!
Lillkyrka IF var för mig ett givet topplag på förhand tillsammans med Hovsta IF, där de förstnämnda kanske mer uttalat "vill" uppåt, eller? IFK Lindesberg har bra förutsättningar med bra anläggningar och annat ordnat runtomkring, men inte lyckats alls med tanke på värvningarna man gjorde inför årets säsong. Dessutom har karismatiske räven och huvudtränaren Alexander Lazarevic slutat efter viss tumult. Vad händer i Linde egentligen frågar jag mig?
FGoIF vi är där vi förtjänar att vara, en tabell ljuger aldrig! Men vi är på väg upp och ska göra ALLT för att knipa placeringar uppåt, vi är inte nöjda hell NO. Ska verkligen bli spännande o se vem som blir 3-4a i serien. 
 
 
 
Div.6 Södra:
Trodde stenhårt på ÖSK Söder men de verkar inte få ihop det, liksom vi verkar de haft stor ruljans på spelare. IFK Hallsberg joggar hem serien, tätt följt av Simperon. Jumboplatserna med SMÅ IF och Garphyttan känns ganska givna (mötte GIF förra säsongen och SMÅ fick inte ihop lag när vi skulle spelat mot de i våras). 
Div.5: 
Det känns som att jag har skaplig koll där bl.a fd. seriekollegan Glanshammars IF som verkar hålla sig kvar (bra värvningar av Johansson/Hilding) men hur ser framtiden ut i GIF? Annars en anrik klubb med fin anläggning och förutsättningar. Lillån IF verkar äntligen ta klivet upp i Nerikes Allsvenska, de har varit unga och lovande länge och nu verkar det vara dags. Verkar vara ett getingbo bakom med hela 5st lag som slåss eller har chans att nå den åtråvärda kvalplatsen uppåt. Jag vågar sticka ut hakan och säga att det kommer stå mellan Real Örebro, Sköllersta och IFK Askersund kommer att göra upp om 2a och 3e platsen. Varför? Real har många erfarna spelare från div.4 och 3 tiden i ÖSK Söder, SIF har efter några år i fotbollens bakgårdar hittat tillbaka med egna grabbar från Sköllersta och en kunnig tränare, IFK Askersunds har även de i ett par år tillhört toppen av 5an och gör även så iår, kanske kniper de kvalplatsen? Vem vet.
 
 
Div.4: 
Denna serie har jag nog sämst koll på då jag faktiskt inte sett en enda seriematch live, skandal egentligen! Kan dock inte undgå att nämna Nora och deras satsning, gillar den skarpt! Ångrar verkligen att jag inte sett de spela iår, Mårten är jämnung som mig och bevisligen en duktig tränare som verkar "jogga" hem en serie. Spännande och följa resan upp i divisionerna. Vem gillar inte blandningen av en kunnig tränare, killar från orten som går genom eld o vatten för klubbmärket, kryddat med tunga namn som Wikström och några utländska artister!!
Helt rätt tänkt och påminner en hel del om vårt äventyr med Arboga Södra IF när jag var där som ass.tränare. Viktigt att ha balans, sticker det åt något håll så kan det gå fel. Närmast jagande Vretstorp, Latorp och IFK Örebro. Där hittar ni lagen som kvalar till div.3, eventuellt att "Hovet" blandar sig in i det om de får ihop sitt lag nu på hösten med de unga killar de lyft upp och om de får med Tomas Fernandez i form.
 
Div.3: 
IFK Kumla är i skrivande stund endast 7p från div.2, mycket starkt måste jag säga. Inga tillfälligheter att de är så stabila eller att de är där de är, jag menar titta på ledarstaben, spelartruppen de har? vore tjänstefel om de inte var ett topplag med de förutsättningarna!
I övrigt är 3:an iår otroligt jämn och det är än så länge svårt att sia vem som åker ur eller vem som kvalar uppåt då alla slår alla typ. Glädjande att se Bosna 92 vara på säker mark (inte åker man ur på 25p i div.3) och att Yxhult vaknat till liv. YIK kanske gör det omöjliga och hänger kvar? 
 
Div.2:
Örebro Syrianska IF gör en mer än godkänd debutsäsong i div.2, det har rört lite på sig för dom under sommarfönstret. De har värvat smart och kommer inte att åka ur, med den truppen och lite flyt i början på serien kanske man borde legat lite högre upp än man gör nu? De har definitivt kvalitén i truppen för att kunna vara ett topplag i div.2, inget snack om den saken! Det har däremot gått tyngre för övriga div.2 kollegor från 019 i div.2. Rynninge IK med Peder Hessel satsar hemvävt och ungt, vågat och kaxigt. De har rustat inför hösten med en handfull nya lirare, räcker det hela vägen för div.2-spel på grenardjärvallen även 2016? Karlslunds IF har även de kört på ungt, vågat och kaxigt, Wowoah har satt sin prägel på laget och spelar en underhållande fotboll med snabba, kvicka och bollsäkra spelare. De verkar sakna lite av en pappa i laget förutom H.Kuhi, ni vet en sån där riktigt bra ledarfigur på plan (oftast en mittback), detsamma gäller RIK av det jag sett. Men vad vet jag? Det är jävligt lätt att stå på sidan och säga vad som saknas osv osv. RIK har en hel del spännande unga spelare, detsamma gäller KIF. Hoppas de behåller sin div.2-status även 2016. Det är viktigt för Örebro-fotbollen anser jag! Div.1 och BK Forward sparar jag till framtida inlägg. 
 
Håll utkik mina kära följare/läsare, har ett inlägg till på gång inom kort!
 
#DeZurdaÖrebro 
DeZurda, Div.2, Div.3, Div.4, Div.5, Div.6, Fotboll, Lokalfotboll, Örebro,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej