Halloj!
 
Tänkte att nästa inlägg skulle handla om laget jag tränar Fellingsbro GoIF, kommer i framtiden eventuellt att skriva mer om de tidigare 3 säsonger varit. Vi får se helt enkelt, nu tänker jag delge er mina tankar om hur läget är efter halva säsongen. Ett slags summering, varsågoda:
 
Futsal & Försäsong
 
Efter förra säsongens kvalmiss i oktober, väntade seriespel i Futsal runt hörnet. 3 Nov drog matcherna igång och höll på till mitten av december. Vi spelade i div.2 norra eftersom vi blev 2a året innan i div.3. Vi visste på förhand att kommande säsong, i futsal och utomhus sedan skulle bli tuffare då många spelare aviserade att de skulle byta klubb/sluta osv. Futsalsäsongen genomfördes helt ok med tanke på den tunna trupp som infann sig till förfogande för futsalspel. Kvalitén fanns där precis som förut, dock var det si och så med bredden.
 
Något som även visade sig resultatmässigt tyvärr. FGoIF hamnade på nästsista platsen och vann 1 match, 1 oavgjord och inkasserade 4 förluster. Trots förlusterna, hade vi en känsla av att vi ändå hade varit med i alla matcher förutom 2 (mot RIG Örebro och Hovsta IF). Övriga förlustmatcher hade vi lika gärna kunnat vinna, likaså den sista och oavgjorda matchen mot FK Örebro.
 
 
Vi avslutade futsalsäsongen med vår egna cup Ågården/Motorbolaget Cup (bild ovan) som vi även vann föregående år. Denna upplaga av cupen nådde vi semifinal och fick se oss besegrade av Ervalla SK där med 0-1. Resumé från cupen hittar du i denna länk: http://www.laget.se/FELLINGSBROHERR/News/3899730/Resum--fran-Restaurang-Agarden-Motorbolaget-Cup!
Försäsongen och förutsättningarna vi hade och diverse kan ni läsa i denna länk:
http://www.laget.se/FELLINGSBROHERR/News/3899875/Laget-i-laget---forsasongen-2015. Där förklarar jag mer ingående på hur läget var just då inför träningsmatchandet etc.
 
 
 Träningsmatcher & Spelare in/ut
 
Vi tränade på konstgräs 1gg/v i Arboga under mars månad, något som gav laget lite nytändning. Vi spelade 7st träningsmatcher, facit blev 2 vinster, 1 oavgjord och 4 förluster. Skrämmande likt futsalresultaten, känslan var densamma. Vi förde spelet i många matcher, skapade chanser, missade dom. Vi tappade fokus och släppte in "billiga mål" eller gjorde individuella misstag. Som alla lag åkte även vi på skador på försäsongen, vinteridrottarna anslöt sent och känslan var inte 100%-ig ännu. 
 
Som jag nämnde ovan hade många spelare aviserat att de skulle lämna, som tur var så var klubben och ledarstaben förberedd på det. Det jobbiga nu i efterhand var att det var ett gäng som gav besked alldeles för sent för alla inblandade. Dock löste sig allt smidigt och vi kunde gå vidare med de spelare som ville vara kvar i klubben och lira. Har nu räknat på hur många spelare som lämnat oss till dagens datum sedan kvalförlusten i oktober 2014, det är inte mindre än 21st(!) spelare och en ledare.
 
Ja, ni läste rätt! Helt sjuka siffror och för en utomstående kanske det låter otroligt när jag säger att ingen av dessa spelare lämnade laget pga. dålig stämning i laget, eller att klubben inte sköttes bra, delade åsikter med tränarstaben etc (iaf vad jag vet). Dock lämnade inte alla på ett snyggt sätt, men det får vara ett annat kapitel.
Till saken hör att 21 spelare är inget man bara ersätter sådär, vi i klubben försökte med våra egna medel att täppa igen de stora hålen som det blev. Vi gjorde som vi gjort tidigare år. Dvs. lyfta upp yngre spelare från föreningen i första hand, i andra hand värva in spelare med anknytning till orten Fellingsbro. För att sedan spetsa till det med duktiga spelare utifrån. Vilka lämnade och vilka kom in? Klicka på denna länk och läs om nyförvärven här:
 
Ledarbiten löste vi internt och externt, in som spelande assisterande kom Michael Åhl, som målvaktstränare hämtade jag in min polare Regis Colombelli. Sedan tidigare hade jag haft Charlie Bengtsson som bollplank och backup. Det enda vi saknade och fortfarande saknar är en materialare.
På plussidan fick vi in 13st nya spelare till dagens datum, inte dåligt måste jag säga. Men ändå på -8st då vi tappade 21st. De nya spelarna har kommit in kanonbra i laget och föreningen, en stor eloge till dom. Enda minuset är att många kommit in sent, tänk om alla varit med från första träningen den 12 januari! Är helt säker på att vi INTE hade haft samma tabellplacering som vi har nu om så var fallet.

Träning, Kontinuitet & resultat i div.6 norra
 
Ända sedan säsongen "började" har vi snittat 10-14st spelare på träningarna (inkl.1-2 mv), något som är helt ok på denna nivå. Dock har vi tyvärr tvingats att ställa in c:a 6-8st kollektiva pass pga låg närvaro (vi har en gräns på minst 8st). När vi ställt in förväntas spelarna att träna själva, i div.6 blir det inte riktigt så. Kanske gör någon/några det, men långt ifrån alla. Något som tyvärr synts på matcherna, hur? det ska jag förklara lite längre ner.
Dessutom tappar man ett tillfälle att träna tillsammans, det är en av grundpelarna i en lagidrott. I vårt fall blev det ännu viktigare att träna tillsammans då vi hade många nya spelare, unga spelare. Det tar tid för en grupp att hitta sina roller och "känna" varandra på plan och på sidan av plan. Lägg därtill alla skador och annan frånvaro som hör till, då kanske bilden börjar klarna mer och mer om hur det sett ut för oss.
Ingen dans på rosor direkt!
Dock har vi alltid knutit näven och kämpat ännu hårdare. Resultaten har tyvärr inte varit med oss denna vår i seriespelet. Vi har vunnit 3 matcher (varav 1 plockades bort då Hällefors AIF drog sig ur), spelat 1 oavgjord och förlorat 6. Känslan är precis som jag beskrev i futsal och träningsmatchandet, att vi varit med i alla matcher spelmässigt, chansmässigt (förutom mot Lillkyrka IF borta). Dock har vi själva bjudit motståndarna på mål med en hel drös med skitmål. Min analys är att vi saknat rutin, kontinuitet och kanske har vi varit dåligt tränade?
Det sistnämnda tar jag delvis på mig. Är dock svårt att få en vältränad grupp spelare på endast träna 2ggr/v, men det är div.6 och då blir det så. Kontinuitet får du av att upprepa mönster, det innefattar att träna tillsammans och spela matcher tillsammans. Endast då kan du få kontinuitet, på den biten måste vi bli bättre. Jag kan redan nu säga att juni månad såg mycket bättre ut i jämförelse med april/maj.
Hittills har vi använt oss av 28st olika spelare i div.6, alldeles för många. Men det är en ytterligare en faktor som ytterligare förklarar tabelläget. Jag måste dock klargöra att målsättningen för säsongen var inte att vinna serien eller kvala uppåt. Däremot sa vi att vi ville vara ett topplag och att efter våren sätta en ny målsättning. Så orden kris eller misslyckande passar inte in i årets säsong, jag kan dock inte ljuga och säga att jag inte önskat/trodde vi skulle gjort bättre ifrån oss. Som tränare vill man alltid vinna! Men efter regn kommer sol, sägs det.
 
Nya spelare & Höstensäsongen
 
Att kontinuiteten, intensiteten och framförallt träningsnärvaron varit bättre i juni månad hittar jag bara ett svar till: de nya spelare som tillkommit!
Vi fick in 4st nya spelare (bättre sent än aldrig), dessa spelare har gett oss i ledarstaben men även övriga spelare en boost. Något som märkts på stämningen i omklädningsrummet, intensiteten på träningarna, närvaron på träningarna och hur vi genomfört de 3 sista matcherna (ej Lillkyrka IF borta dock).
Under sommaruppehållet (läs juli månad) brukar vi ha helledigt från kollektiva träningar, det skippar vi iår. Vi kommer att köra 1gg/v "frivilligt" för att inte tappa alltför mycket. 
Lördagen den 1aug kör vi igång igen, då har vi en "Kick-off" dag då vi kommer träffas och ha teambuilding, allt för att stärka laget och lagkänslan. Heldag med laget, återstår o se om jag rapporterar något om hur det gick.
Som jag nämnde tidigare i texten har vi använt oss av 28st spelare i A-laget. Dock är vi c:a 27st seniorspelare på pappret i seniortruppen. Av de 28st som vi använt i A-laget tillhör hela 5st vårt duktiga P17-lag. Då räknar jag inte med de spelare som varit ordinarie i A-laget iår (3st) som är födda 98-99 bland dessa 5st.
 
Nu till lite kuriosa, bilden ovan visar även att vi har hela 11st olika nationaliteter, en härlig blandning om du frågar mig. För tydlighetens skull kan jag tillägga att vi har hela 61% svenska spelare och 39% utländska/utlänskt födda. Av truppens 28st är c:a 15-16 egna produkter. De spelare som inte är egna har nästintill alla en anknytning till orten förutom 5-6st kanske.
Med detta sagt, ser vi framåt med spänning, längtar efter att dra igång igen med allt! Återkommer med rapporter om läget i mitt FGoIF.
 
På återseende!
 
#DeZurdapålokaldiv6nivå
 

DeZurda, Div.6, Fellingsbro GoIF, Fotboll, Lokalfotboll, Örebro,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej