Halloj!

Sedan förra inlägget om FGoIF har vi hunnit avverka ett gäng träningar och matcher samt kick-off dagen(1aug) med bubbel-ball(roligaste man gjort på länge och jobbigaste, se bilder nedan). 

 
 
3 vinster i seriespelet för a-laget, 5-3 vs Nora BK, 3-1 vs Hovsta IF och 5-1 vs Axbergs IF. 3st insatser som ger mersmak och ni kan läsa referaten här:

http://www.laget.se/FELLINGSBROHERR/News/4172647/Referat-Fellingsbro-GoIF-Nora-BK

http://www.laget.se/FELLINGSBROHERR/News/4183642/Referat-Hovsta-IF-Fellingsbro-GoIF

http://www.laget.se/FELLINGSBROHERR/News/4195812/Referat-Fellingsbro-GoIF-Axbergs-IF

Kvalitén, närvaron och stämningen är kanonbra! Riktigt kul att bitarna börjar falla på plats. Lika tråkigt är det att behöva spela 2 matcher mindre för att 2 lag dragit sig ur seriespel under säsongens gång/med kort varsel/efter spelschemat las. Känslan i gruppen är god och jag kan inte undgå att kittlas av tanken om hur det hade sett ut om vi hade fått de spelare vi har nu redan tillgängliga och klara från och med jan-mars på försäsongen. En annan glädjande faktor är de yngre spelarna som kommer upp från vårt P17-lag och lirar/tränar med oss. Hatten av för tränarstaben i P17 som tränat/fostrat dessa grabbar. Riktigt kul att se dom ta för sig i seniorsammanhang.

Varje säsong har varit en otrolig utmaning i FGoIF då det varit en stor ruljans på spelare in och ut varje år (4st totalt nu). Detta försvårar såklart förutsättningarna att bygga ett lag, i lägre divisioner är det största problemet att få kontinuitet i ett lag. Alla som tränat ett lag kan skriva under på ovanstående ord, kontinuitet är en av nyckelorden i ett lagbygge oavsett nivå. Sedan om det är div.6 lokalfotboll eller Manchester United i English Premier League, är mindre viktigt. Givetvis skiljer sig förutsättningarna åt som dag och natt, men ändå finns det gemensamma faktorer som förenar dessa 2 olika världar.

 
Jag kan inte undvika att dra paralleller med mitt FGoIF till just Manchester Utd. Ett lag bygger man bakifrån är något man hört sedan urminnes tider, och det kunde inte passa bättre på ett annat lag än just Manchester United FC. Ända sedan Sir Alex Ferguson slutade har laget varit obalanserat, sen om det var SAF's fel eller David Moyes som inte fick/kunde värva rätt spelare är det ingen som vet. Louis Van Gaal's inträde gjorde att laget täppte till och krigade sig in i Champions League denna säsong, inget skönlir som på gamla goda tiden men helt ok ändå.

Med David De Gea som sista utpost har jag alltid känt mig trygg, som på Schmeischel-tiden eller Van der Sar-tiden. Dock har vi haft problem i mittförsvaret och på mittfältet. Vad gör LvG? Han skickar Lindegaard upp på läktaren, Valdes på läktaren och nu även DDG. Lägg därtill att man säljer Robin Van Persie, Nani, släpper Falcao till en direkt rival, säljer Di Maria utan att ta in ersättare (sorry Depay). Att man sedan gjorde sig av med dökött i form utan Anderson, Cleverley, Rafael och Evans gjorde ju ingenting, men vart är ersättarna?

Gillar Darmian, Schneiderlin och Depay givetvis(unga och spännande), men det saknas MER. Deadline day innebar följande: Januzaj ut, Chicharito ut, Lindegaard ut. Endast Martial in. Om jag fick önska hade jag värvat: Stones (Eve), Varane(RM), Barkley (Eve), Cavani, Ibrahimovic (PSG) eller Lukaku (Everton). Blir svårt att nå Europa League eller bli topp 4 + spel i CL. Derby på lördag mot Liverpool och det är mycket kvar av säsongen, hoppas innerligt att LvG och spelarna i Man Utd bevisar att jag har fel i min analys. 

Liknande scenario hände denna säsong i FGoIF, hela 21st spelare lämnade och 8-9st nya hämtades in under vintern. När säsongen började såg laget en aning obalanserat ut, saknade den där rutinen därbak och skador på anfallsspelarna satte käppar i hjulet i förhoppningarna att vara ett topplag i div.6 norra. Några månader in på säsongen började nya spelare att ramla in en efter en. Det tog ända till höststarten innan jag kunde hitta rätt backlinje och på så sätt ha en stabil stomme i laget. Ända tills för någon vecka sedan ramlade sista nyförvärvet in. Serien är nu i skrivande stund redan avgjord både uppåt och neråt. Passar därför på att gratulera Ervalla SK till seriesegern och även grattis till Lillkyrka IF till kvalplatsen uppåt, neråt vet vi sedan tidigare att det saknas 2 lag och därmed kan ingen åka ur.

 

I mitt andra jobb, som lärare har jag snart avverkat 4v och ett nytt läsår och ny kull på vår anrika fotbollsprofil är påbörjad, för mig handlar det om årskull födda -02. Det är just nu 46st elever varav 10st tjejer. Vi har 5s målvakter i träning också bland dessa 46st lirare. 

Nytt för i år är vår satsning på tjejerna med en egen tjejgrupp. Tjejerna tränas av tränare från inte mindre än KIF-Örebro's A-trupp! Det känns kanon att få vara en del av denna satsning och stå sida vid sida med Adelisa Grabus, Hanne Gråhns och Michelle De Jong som dessutom ska lira CL med KIF Örebro DFF.

Övriga ledare vid min sida är rutinerade räven Håkan Juhlin, ex-ÖSK spelaren Paul Munster (numera ass.coach i BK Forward) och William Viklund från ÖSK U som flankerar mig på de praktiska passen. Teori/Teknik-passen har jag tillsammans med ännu en rutinerad herre, Hans Källén och han behöver ingen större presentation inom Örebro-fotbollen. Det känns otroligt spännande att vara igång och utbilda denna årskull!

Måste tillägga att jag saknar mina gamla adepter, de berömda men ALDRIG glömda P/F-99!!!

 På återsseende kära läsare!

 #DeZurda #Utbildaspelare #byggalag #lokalnivå

Adelisa Grabus, Champions League, DeZurda, Div.6, Engelbrektsskolan, Fellingsbro GoIF, Fotbollsprofil, Hanne Gråhns, Hans Källén, Håkan Juhlin, KIF Örebro DFF, Lokalfotboll, Manchester United, Michelle De Jong, Paul Munster, William Viklund, Örebro, Örebro SK,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej